Måndag

En veckas semester har sprungit iväg, det har varit så mysigt att vara hemma med kattungarna.
Men idag är det måndag och semester är slut, men jag förlänger den med en dag hemma med barnen. Alex har dock åkt till jobbet. 
Alex är inte allt för glad i katterna just nu, som lever rövare på morgonen. De små tassarna springer snabbt snabbt över parketten - från sovrummet, genom den långa hallen, vidare till vardagsrummet och runt tillbaka in i sovrummet. Ibland tar de även en sväng upp och sedan ner igen i klästrädet på 170 cm. Vår sänggavel har en öppning vid golvet vilket gör att katterna även kan springa runt sängen, och den turen tar de gärna när de är inne 2 sek i vårt sovrum för att sedan springa ut igen.
Helt galna. 
Wendela har sovit i vår säng inatt och Alex ute i soffan, att sova i sova och med två kattungar ger usel sömn. 
Det var såklart inte frivilligt att sova i soffan. Jag ska berätta... 
Wendela har innan kissat i sängen, vilket någon gång kommit även på hennes madrass. I förrgår låg katterna i Wendelas säng och jag gick flera gånger in för att säkerställa att de inte kissar på ställen de inte ska, i detta fall Wendelas säng. Eftersom de kanske tar fel om de känner spår av kiss, ingen aning... På kvällen när vi ska lägga oss så känner jag i alla fall att det är blött, och jag vet inte varför. Kisset luktar inget men jag blirnervös att det är katterna som kissat där. Dock tänker jag att det bör ha luktar mycket mer då.... Wendela har reflux och återkomnande problem med urinvägsinfektion vilket gör att hon inte alltid känner att hon är kissnödig, och olyckor kan därför hända. 
Jag tror att det är Wendela som haft en olycka under dagen, men inte vågat säga något. Oavsett så gör detta mig väldigt nervös och orolig. Så igår när vi vaknade tog jag Wendelas skummadrass, lade den i badkadkaret och fyllde med vatten och tvättmedel.... Det var sämsta idén någonsin. Ni vet tvättsvampar man hade som barn och duschade med. Att få ut vattnet är en grej, går relativt bra, men att rensa den från tvål!! Det är på en helt annan nivå. Tänk er då en skummadrass på 70x160! Helt j*vla omöjligt! 
Jag gav upp, svetten bara rann, jag gick ut till Alex med hundögon och sänkt huvud, Alex undrade såklart vad jag nu gjort och jag sa - "Vi behöver en ny madrass...." 
Jag kollade madrass på IKEA och kom snabbt fram till att - vi köper ny säng också. Såklart! Logiskt, eller hur? 
Wendelas har en juniorsäng, på 70x160, som sagt. Det känns onödigt att köpa ny madrass när hon ändå behöver ny säng, typ snarast. Alex tror dock att jag gjorde detta med flit.. Bla bla, tro vad du vill. 
 
Nu ska jag berätta vilken otur vi har, konstant, nu....
Det började dock i fredags. Vi köpte en utesoffa till balkongen på Mio, från hemsidan. Den var helt slut överallt men de hade en kvar i Mjölby. Vi beställde den med upphämtning i butik, när vi kommer fram till butiken i Mjölby så får den inte plats i bilen!! Måtten på förpackningen på hemsidan stämde inte överens med verkligheten. Så vi fick beställa henleverans, ingen soffa under helgen..... 
Gör inget för mig i och för sig, eftersom vädret varit skit. Alex däremot är argare, bara av ren princip. 
Men vi kan väl inte ha samma otur två gånger skrattade jag och Alex igår när vi stod på IKEA och skulle hämta upp Wendelas nya säng. Jo, då.... 
På hemsidan står det - "Låna lastbil, endast i Linköpings och blabla(en stad till som jag inte minns)", så det tänkte vi att vi skulle göra. Perfekt. 
Vi tar en nummerlapp, en "ny-på-jobbet"-kille betjänar oss och säger snällt - "Nej, vi har ingen lastbil längre". Jag är sån där som inte kan vara tyst, speciellt inte nu när det varit fel info två gånger, så jag säge "Men det står ju på hemsidan..." och den visar sig vara på reparation och de vet inte när den kommer tillbaka. 
Skit också! Än en gång får vi beställa hemleverans. Så idag får vi både utesoffa och Wendelas säng.
 
Wendelas gamla madrass ligger förövrigt på balkongen och torkar fortfarande. Idag är det sol så det bör gå fortare än igår och då det är sol hade en soffa varit perfekt att dricka kaffe i ute på balkongen också.... Suck! 
 
Nu i skrivande stund:

Kommentera här: