Ny Bostad

Jag kan faktiskt inte låta bli att blogga och skryta lite. För SOM vi har letat efter en bostad senaste tiden.

Vi har varit på totalt 4 visningar, inklusive den bostad vi nu fått (helt otrolig bostad btw). Den första bostaden vi, bland annat, blev erbjudna var superfin. Stor 5:a på Klostergatan, 120kvm. Nyrenoverad. Tyvärr gick den till sist till ett äldre par. Nästa lägenhet vi kollade på låg på Vasagatan, bara en bit bort från den vi kollat på innan. Denna bostad var inte alls i det skick vi var intresserade av och önskade oss. Det var en 4:a, ena sovrummet var otroligt litet. Golven var gamla trägolv med stora mellanrum mellan "träskivorna", det knarrade enormt på vissa ställen. Köket var supertrångt, gången mellan bänkarnav ar stort nog för en person på brädden, slitet och gammalt. Små badrum, extremt små. Annars bra läge - centralt, bussen till jobbet gick precis utanför.
Nästa lägenhet vi kollade på låg också på Vasagatan, men längre upp - annan fastighetsägare. Även detta en 4:a, rymligt vardagsrum men annars hade även denna lägenhet extremt små badrum. Köket var litet, slitet - saknade lådor och hade inte ens installerat för en diskmaskin - vi frågade. Vi fick till svar "njaaa, alltså... det finns väl uttag men det finns endast plats för bänkdiskmaskin.
Jag tänkte, vilket århundrande lever vi i??? Haha, jag har barn! Hur många gånger ska vi ha den igång om dagen? Det blev också ett nej. Solklart nej.
 
Sista visningen, Stångåstaden!
Egentligen sökte vi endast lägenheten för att se om vi får den, som ett test. Vi har inte alls många poäng men den hade varit drömmen. Stångåstaden är hopplöst att hitta lägenhet hos, tänkte vi.
Efter sista ansökningsdagen får vi ett meddelande - ni har plats 6 i kön. Tacka Ja om ni vill ha den. Det gjorde vi.
Sen tänkte vi inte mer på det. Jag hade totalt glömt hur det går till att söka lägenhet hos Stångåstaden, trots att jag hyr via dem i dagsläget.. Jag tänkte att man skulle få kontaktuppgifter till nuvarande hyresgästen på mejl om man vart erbjuden visning. Vi fick inget.
På fredagen 18 maj, på lunch med chefen, ser jag att jag har fått ett sms. (kollar ej privata mobilen på jobbet, eftersom jag har jobbtelefon på jobbet samt att vi har clear desk-policy)
 
Jag ringer Stångåstaden direkt påväg hem efter jobbet. Sedan ringer jag till hyresgästen som bor i lägenheten för tillfället för att boka visning - snarast. På söndagen 20/5, är vi välkomna dit klockan 11. Mormor får vara barnvakt i trädgårdsföreningen medan vi kikar. Alltså det området! Det är som att komma till ett annat land. Det är så stor skillnad på det området och andra delar av Linköping eller närliggande områden. Helt otroligt hur stor skillnad det blir när de bygger nytt på stora områden. Det är som en helt ny liten stad.
Vi är helt förtrollade. Lägenheten var såklart i toppskick - nyproduktion 2017 - så vad annars kan man förvänta sig? 
Vi har tyvärr inte tagit några bilder när vi var där på visning, jag vågade inte vara så fräck att fråga! Men, jag har en planritning och en video på innergården, de kommer här:
 
Jag, vi, är såå lyckliga just nu! Helt underbart. Vi kommer snart få en riktigt fin lägenhet. Vi har en superstor balkong. Vi har tvättmaskin och torktumlare, badkar och dusch. Vi har dubbel kyl och frys, diskmaskin, inbyggd ugn och micro - superstort kök. Garderoberna som är i hallen är från golv till tak, supermaffiga! Öppet, ljust, modernt. Fönsterbrädorna är låga, vilket innebär stooora fönster. Jag kommer, som ni förstår bomba med bilder när vi flyttar in.
 
1 augusti, flyttar vi in!
 

Kommentera här: